Game maker: Studio Genel Bakış

En son güncellendiği tarih: Oca 14




Bu bölüm, GameMaker: Studio'nun nasıl çalıştığının temel kavramlarından bazılarını açıklar; böylece oyunları olabildiğince hızlı bir şekilde yapmaya başlayabilirsiniz:


Global Fikir


GameMaker'ın olanaklarını kullanmadan önce, programın çalışma mantığı hakkında bilgi edinmek iyi bir fikirdir. GameMaker oyunları bir yada daha fazla oda kullanılarak oluşturuluyor. Şimdi, bu Odalar düz 2 boyutlu boşluklardan oluşuyor, ancak nasıl kullandıklarına bağlı olarak 3D görünümlü grafikler içerebilirler. Bu odalara program içinde tanımlayabileceğiniz nesneler yerleştirirsiniz. Tipik nesneler duvarlar, hareketli toplar, ana oyuncu tarafından kontrol edilen karakter, düşmanlar ve oynadığınız oyunlardan aklınıza gelebilecek her şey olabilir! Duvarlar gibi nesneler hareket etmezler ve hiçbir şey yapmaz, oysa ana oyuncu tarafından kontrol edilen karakter gibi diğer nesneler klavye, fare veya joystick kullanarak oynatıcıdan alınan komut ile tepki verir. Ana karakter bir düşmanla karşılaştığında, ölebilir, düşmanla savaşabilir ve düşmanı yendikten sonra puan kazanabilir. Gördüğünüz gibi, Objeler GameMaker: Studio ile yapılan oyunların en önemli bileşenleridir, bu yüzden onlar hakkında biraz daha konuşalım.



Nesnelere ve Odalara Genel Bir Bakış


Öncelikle, çoğu nesne, bir odaya örnek olarak yerleştirildiğinde, ekranda görünür hale getirmek için bazı görüntülere ihtiyaç duyar. Bu tür görüntülere Sprite denir. Bir sprite genellikle tek bir görüntü olmaz. bir animasyon oluşturmak için birbiri ardına gösterilen bir dizi görüntüdür ve bu şekilde bir karakter yürüyor gibi ya da bir düşman patlıyor gibi görünebilir... Oyun sırasında, herhangi bir nesnenin sprite'ı değiştirilebilir, böylece bir karakter sola veya sağa yürürken farklı görünebilir. GameMaker için kendi Sprite'ınızı Çizebilirsiniz veya dosyalarınızdan seçerek projenize yükleyebilirsiniz. Yüklediğiniz veya çizdiğiniz sprite'ları Game Maker Studio'nun güçlü editörü ile düzenleyebilirsiniz.

İşte Objenin nasıl göründüğüne dair bir örnek:


Bir objenin bir şeyler yapması için, ona Komut(Event) atamamız gerekir, ancak bu eylemleri ne zaman tamamlayacağımızı da söylememiz gerekir. Bunu yapmak için EVENTS seçeneğini kullanıyoruz. Bir EVENT, belirli eylemleri yerleştirebileceğimiz ve bu eylemlerin yalnızca belirlediğimiz EVENT tetiklendiğinde gerçekleşen özel bir yapıdır. Nesnelere komut vermek için atayabileceğiniz çok sayıda farklı EVENT(Olay) ve çok sayıda farklı ACTIONS(Komut) vardır. Örneğin, yalnızca nesne oluşturulduğunda gerçekleştirilen bir Event, Oluşturma işlemi(CREATE) vardır. Örneğin, bir odada bir top nesnesine hareket eklemek için, nesnenin Create Event'ına bir Hareket Komutu ekleriz.


Eventların başka bir örneği Collision (Çarpışma Olayıdır). Bu, herhangi bir nesnenin iki örneği oyun odasında çarpıştığında tetiklenir. Böyle bir durumda, oyunu bitirebilir veya bir çarpışma ses efekt komutu atayabilirsiniz. (Event'lara sınırsız sayıda komut atayabilirsiniz.) Diğer olaylar arasında Klavye Olayı (Belirlediğimiz klavye tuşuna bastığında tetiklenen olay) veya fare düğmelerini algılamak için Fare Olayı ile beraber toplamda 12 ana EVENT(olay) bulunmaktadır. Bunlar kılavuzda daha ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.


Objelerimizi oluşturup tanımladıktan sonra, odalara yerleştirme zamanı gelmiş demektir. Odalar oyununuzdaki seviyeleri, başlangıç menüsünü veya skor tablosunu göstermek için kullanılabilir. Odadan odaya gitmek için bazı KOMUTLAR vardır. "Oyuna başla" adında bir tuş oluşturup buna basılma EVENT'INA(Olayına), projede bulunan "belirli bir odaya git" komutunu atayabiliriz. Ayrıca, hiç oda oluşturmadıysanız GameMaker: Studio'nun oyununuzu çalıştırmayacağını unutmayın.



Peki nasıl bir oda oluşturursunuz?


GameMaker: Studio bu alanları oluşturmak için eksiksiz bir editöre sahiptir ve editörde odanın nasıl görüneceği, ve nasıl oynanacağı gibi birçok özelliği düzenleyebilirsiniz . Örneğin, Odanın arkaplanını tek bir renk olarak ayarlayabilirsiniz yada gerçek bir görüntüyü arka planlar olarak ekleyebilirsiniz. Bu tür arka plan görüntüleri GameMaker: Studio'da kendi düzenleyicisiyle de oluşturulabilir. Arka planlar aslında birçok şey yapmak için yapılabilir ancak şu an için sadece odaların güzel görünmesini sağlayan bir şey olarak düşünün. Oda için oluşturduğunuz objeleri odaya yerleştirebilirsiniz. Örneğin, oyununuzda geniş duvarlı bir alana sahip olmak istersiniz, bir duvar nesnesi tanımlamalısınız ve daha sonra geniş, karmaşık duvarlı alanlar oluşturmak için aynı objeden odaya bir çok örnek yerleştirebilirsiniz. Aynı şey düşman nesneler için de yapılabilir! Sadece bir düşman objesi yapın ve ardından sadece bir temel objeden oluşturulmuş düşman objenizi odanın istediğiniz yerlerine serpiştirin.

Oda düzenleyicisinin genel olarak görünüşüne bir örnek:


Odalarınızın tasarımını tamamladıktan sonra, oyunu çalıştırmaya hazırsınız. Gösterilecek ilk oda her zaman ROOMS listesinde bulunan ilk yani en üstteki odadır. Şimdi yerleştirdiğiniz örnekler, objelerinde bulunan Create Event'ının tetiklenmesi nedeniyle tanımladığımız komutları çalıştıracaktır. ve nesne çarpışma(Collision) olaylarında yerleştirilen eylemler nedeniyle birbirleri ile çarpıştıklarında bizim belirlediğimiz tepki vermeye başlayacaklardır. Ayrıca, klavye veya fare olaylarına yerleştirilen eylemleri kullanarak tepki vereceklerdir. Objeler ve Odalar GameMaker'daki en önemli şeylerdir. ancak birkaç tane daha olduğunu bilmelisiniz! Hepsi kaynaklar ve varlıklar olarak adlandırılırlar. GameMaker: Studio'nun ana ekranında bunları sol tarafta kaynak ağacı adı verilen bir alanda bulabilirsiniz. Kaynakların, oyununuzu oluştururken çok önemli bir rol oynayacağını bilmelisiniz:

  • Sprites: Objeleri temsil etmek için kullanılan resimler (genellikle animasyonlu)

  • Sounds: oyunlarda arka plan müziği veya ses efektleri olarak kullanılan ses dosyaları.

  • Backgrounds: odalar için arka plan olarak kullanılan fotoğraflar.

  • Paths: Objelerin önceden tanımlanmış bir yolu takip ederek etmesini sağlamak için kullanılır.

  • Scripts: Bir komut dosyasıdır, isim verdiğiniz ve özel kodlar oluşturabildiğiniz Game Maker Language fonksiyon listesidir.

  • Shaders: Özel grafik efektler oluşturmak için kullanılır.

  • Fonts: Oyunuz için birçok farklı stilde yazı tipi ekleyebilirsiniz

  • Time lines: Komutları zamanlamak için kullanılırlar.

  • Objects: Oyunun inşa edildiği yapı taşları olan nesneleri içerir.

  • Rooms: Objelerin yerleştirildiği boşluklardır. (seviyeler)

  • Included Files: Oyun dosyalarını, kullanılmak üzere seçilen hedefe aktarır.

  • Extensions: işlevselliği genişletmek için oyununuzda bulunan uzantılar

  • Constants: Oyununuz için tanımladığınız sabitlerin yapılandırma başına listesi


GameMaker
       Türkiye
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Discord
GameMaker Turkey is not affiliated and associated with YoYo Games Ltd.
GameMaker, GameMaker Studio,  GML, GMS and YoYo Games names and logos are trademarks of YoYo Games Ltd.
Designed by Furkan Karabudak